torsdag 21. mars 2013

Alva og mamma gjør ting de ikke kan del 2

I dag var en ny dag for nye ting. Det var klart for del 2 av: Tonice og Alva gjør ting de ikke kan. Og ettersom at daimkake gikk såpass greit, prøvde vi oss likså godt på noen daim cupcakes i dag :)

Dette ble første gang jeg lagde cupcakes fra bunnen av, så jeg var veldig spent.
Det hele startet litt dårlig ut, da jeg klarte å hive melis oppi eggedosisen i stede for mel, men etter å ha tømt alt ut, og startet på nytt igjen kan jeg ikke annet si enn at jeg tror jaggu vi lyktes idag igjen jeg :)

En god hjelper er viktig å ha for å lykkes, Alva er i godt humør og hjelper gjerne til. Her sitter hun i vippestolen oppå kjøkkenbenken og "leser" oppskriften til mamma :) Her ler hun av at mamma hadde melis i eggedosisen i stedet for melet :) 

Dette var en enkel oppskrift og følge(når man velger riktig skål med ingredienser vel å merke) Typen er veldig kresen når det kommer til kaker og desserter. Liker ikke at ting blir for søte. Og da er det klart at han blir min prøvekanin. Daim cupcakes besto testen med glans :) HURRA!!
Oppskrifta på veldig gode DAIM CUPCAKES:
Du trenger:
3 egg
2 1/2 dl sukker
1 ts vaniljesukker
100 g romtemperert margarin
1 dl melk
1 ss kakaopulver
3 1/2 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 liten klype salt
200 g daimsjokolade

Visp egg og sukker til eggedosis. Ha i vekselvis margarin, melk og det tørre. ( pass på at du da bruker det tørre som er beregnet på kakene ikke på frostingen:)
Vend inn opphakkede daim-biter. Fyll cupcake-formene 2/3 fulle, og strø daim-biter på toppen.

Stekes ved 175 grader, midt i ovnen i 16-20 minutter.

FROSTING:
100 g smør
350 g melis
knapt 1/2 del melk
1 ss kakaopulver
100 g daimsjokolade
3 ss daimsaus fra Freia
(jeg fant ikke daimsaus på noen butikk, så jeg brukte 1 ss karamellsaus, og 1,5 ss sjokoladesaus i stedet)

Rør margarin og halvparten av melisen hvitt. Tilsett melk, resten av melisen, kakaopulveret og daimsausen(evt karamell/sjokoladesaus)
Visp godt og vend inn daimbiter. Pynt gjerne med noen daimbiter på toppen.
Røra rekker til ca 16-18 store cupcakes. Frostingen er ikke vakkert påført, men jeg strevde litt med sprøyta idag. Men smaken var utsøkt :) Veldig fornøyd! Terningkast 6 av 6

Ingen kommentarer: