søndag 24. mars 2013

Alva og mamma gjør ting de virkelig ikke kan del 3

Ja det skal jo nå sies at Alva hjalp til med og sove søtt i senga si store deler av gårsdagens bakst, men det hjelper jo noen ganger det også :)

Det hele startet litt skjevt ut, da jeg skulle bake daim iskake, da bunnen hadde stått i ovnen sine 30 minutter og skulle plukkes ut, viste det seg at min gode samboer hadde satt på varmluft, og det likte ikke denne bunnen spesielt godt, så det var bare å starte på nytt igjen. Jeg kjørte da likså godt i gang med dobbel dose.
Daim iskake er noe jeg KAN nå :) så det ble 2 stk flotte kaker, håper de smaker like godt som de ser ut :)
Bare se hvor nydelig god den ser ut...mmmm....vann i munnen :)

Men vi ga oss ikke der :) En av de beste kokkene jeg kjenner er Unni Ludvigsen. Og hun lager noen fantastiske kringler til påske. Nå er det vist jaggu blitt påske, og jeg tenkte at kanskje jeg også skulle lage fantastiske kringler til påske. Nja...jeg forsøkte i allefall.

Unni's oppskrift virket enkel nok å følge, men man skal aldri si bare bare :)
Resultatet utseende messig er ikke å klage på, de ser da flotte ut.

Oppskrift på Unni's fantasktisk KRINGLER:
Lag en bolle deig. (Jeg fant en på nette og laget den.)
Du trenger:
5 dl melk
50 g gjør (1 pk)
1 egg
2 ts malt kardemomme
900-1000 g hvetemel
150 g smør (romtemperert)
1 egg ( sammenvispet til pensling før steking)

Varm melken til litt under "fingervarm". Ha melken i bollen og tilsett gjæren. Tilsett deretter egget og alt det tørre. Hold av litt av melet til justering underveis dersom behov. Elt deigen i kjøkkenmaskin på lav til middels hastighet i ca 5-10 min.

Tilsett der etter smør, i små terninger og elt videre til deigen slipper bakebollen og smøret er godt fordelt, ca 5-10 min.

La deigen heve til dobbel størrelse.

Deretter deler du opp deigen, ruller pølser og lager kringler. Kringlene slippes så oppi en kasserolle med kokende vann. Etter en stund vil kringla flyte opp i kasserollen, da er den ferdig. Ta den så ut av kasserollen og legg den på et bakepapirkledd brett. Smør kringlene med vispet egg. (ingen etterheving)

Stekes ved 200 grader i ca 20 min.
Jeg strødde også valmuefrø på toppen til pynt på noen.

Selv om kringlene ser veldig gode ut, og at de også ble det gjorde jeg noen ny begynner feil samt at deigen ikke riktig hevet som den skulle før utbakingen. Men det er klart at jeg her forteller deg HVA jeg gjorde feil så slipper du å gjøre det samme :)
Da kringlene ikke skulle etterheves trodde jeg at str på kringlene ble de samme etter steking som de ble da jeg plukket de opp av kasserollen, DER tok jeg FEIL :) lag små kringler, for de hever veldig når de kommer i ovnen.
Sørg også for at deigen hever godt. Om den ikke gjør det, blir kringlene ganske "tunge". De smaker fortsatt godt, men de gir deg også god tygge motstand :) Da er det bare å gyve løs folkens :) Fortell meg hvordan det går da :)



Ingen kommentarer: